Livet

Hvad siger man (ikke) lige til en deprimeret person?

Jeg bliver spurgt, om det ikke er svært at skrive og tale så åbent om ikke at have det godt, som jeg gør. Jeg tror, det ville være sværere for mig at lade være. Det svære er frygten for at komme til at hænge nogen ud ved at påpege og kritisere deres handlinger, som jeg jo godt ved ikke er foretaget med negative hensigter, men som jeg alligevel oplever negativt. Derfor er dette indlæg et af de sværere at skrive, men jeg synes, det er vigtigt at dele i forlængelse af mit seneste blogindlæg.

Ting du (ikke) skal sige til en person med en depression:

“Det er ligesom dengang, jeg…”
Det er fint at fortælle, at du også har prøvet at være ked af det, men anerkend at du reelt ikke ved, hvad den deprimerede person går igennem og brug i stedet din energi på at lytte. Hvis du har erfaringer med depression, enten fra dig selv eller fra pårørende, så vil jeg personligt rigtig gerne høre om det; bare husk at alle er forskellige – også mennesker med depression.

“Men det er da fedt for dig, at…”
Ok, du prøver at være optimistisk og skabe god stemning ved at påpege noget, som DU synes er positivt, men helt serr, lad være med det. Det er et pres at få trukket følelser ned over hovedet, som man ikke selv har. Accepter i stedet at en del af livet altså indimellem også er, at intet føles “fedt” og prøv i stedet at forstå, hvordan personen egentlig har det ved at spørge og lytte. Helt konkrete eksempler kunne være: “Hvordan har du det med det og det?” eller “Er der noget, du har følt glæde ved/følt var mindre uoverskueligt end andet på det seneste?”.

“Måske skal du bare prøve at være lidt mere aktiv og tænke mere positivt”
For det første er der ikke noget, man “bare” gør, når man har en depression. Selv de mindste ting kan virke fuldstændig uoverskuelige, så lad være med at antyde, at man “bare skal tage sig sammen”. For det andet er en depression ikke en dårlig vane, som man kan slippe af med ved at beslutte sig for at ændre tankegang. Når man har en depression, er man syg, og man har brug for al den hjælp, man kan få. For nogen er det medicin, og for andre er det en form for terapi. For alle (vil jeg gætte på) er det, at de pårørende forstår, at man ikke bare er dum og doven.

“Vi ses, når du har fået det godt igen”
Av. “Nej, så ses vi nok ikke”, kommer jeg til at tænke. En sætning som denne fortæller, at du ikke kan rumme, når mennesker ikke har det godt, og selvom det selvfølgelig er fint for den deprimerede at finde ud af, så er det altså lidt en uheldig lussing at give, hvis det ikke er sådan ment. Sig i stedet, at du gerne vil ses, når den deprimerede har overskud til det – det viser, at du er der på den deprimeredes præmisser og har forståelse for situationen.

“Enhver er sin egen lykkes smed”
Her er mit råd meget enkelt og nemt at huske: Stop med nogensinde at bruge det udtryk – uanset situationen. Det giver mig ticks, fordi det implicit siger, at man selv er skyld i sin ulykke; at hvis man er ulykkelig, så må man jo som eneansvarlig bare komme i gang med at smede sin lykke, og at alle i øvrigt har de samme forudsætninger. Et måske mere passende udtryk kunne være “enhver er sig selv nærmest” i forhold til at vide, hvad der er rigtigt og forkert for én eller “det er bare du som kan føle det du føler” fra vores allesammens yndlingsserie.

“Har du fået det bedre?” *En uge senere*: “Har du fået det bedre nu?”
Det tager tid at komme ovenpå igen, og selvom det måske går bedre i én uge, så betyder det ikke, at den næste uge også er god. For mig går det meget op og ned, og jeg er først ved at lære, hvad der giver mig god energi, og hvad der dræner mig for energi og gør mig nedtrykt. Jeg tror virkelig, at tid og tålmodighed er nøgleord i forbindelse med depression.

Ligesom det er svært at have en depression, er det svært at være pårørende, og jeg VED, hvor nemt det er at komme til at sige noget uheldigt i et forsøg på at gøre det så godt som muligt. Det vigtigste er for mig at vide, at folk omkring mig prøver at forstå. Søg information om depression og SNAK om det!

Byd endelig ind hvis I har noget at tilføje. Og så vil jeg meget gerne høre fra jer, der er pårørende (hvis I læser med?) til nogen med depression/stress/angst (evt. andre ting) og høre, hvad I oplever som det sværeste. Kan I bruge disse råd, eller har I selv andre råd, I vil dele? Skriv, skriv, skriv!

2 thoughts on “Hvad siger man (ikke) lige til en deprimeret person?”

  1. Kære Anna .
    Kan se , du følger mig på insta . Nu følger jeg også dig 🙂 . Er ked af at læse , at du ikke har det godt . Det er nogle gode råd du giver ! Jeg vil gerne give et tip som er Adriene , yogalæreren fra Texas . På youtube . Hun har hjulpet mig igennem min sidste depression . 31 Days of yoga – så har man noget at tage sig til , når man ikke lige kan komme i gang med noget andet . Skriv , hvis du har lyst til at fortælle mere , spørge om noget . I’m a vet kh Lea

    1. Hej Lea, hvor hyggeligt og tak for dine søde ord, åbenhed og Adriene-tip ❤️ Jeg hører så meget godt om Adriene, er bare ikke kommet i gang med at være med endnu. Jeg gør det sgu nu, altså. Tak! Kh.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *